Duitsland is voor vele ondernemers een erg interessant land om naar uit te breiden. Maar hoe daar zaken worden gedaan, is totaal anders dan in Nederland. Daarom nemen we u in twee artikelen mee, over wat er allemaal anders is.

Ondernemen in Duitsland
Duitsland is al lang onze belangrijkste import- en export partner en een erg interessante markt voor Nederland. Het is een enorm land met ruim 83 miljoen inwoners en de grootste economie van Europa. Daarom is het dus logisch dat veel Nederlandse ondernemers de stap naar Duitsland willen zetten om daar hun ondernemingen verder te laten groeien. Ook kan Duitsland als voetstap gebruikt worden voor de rest van Europa. Er wordt vaak vanuit gegaan dat de verschillen niet zo heel groot zijn met onze buren, maar niets is minder waar. 

Natuurlijk zijn er een paar verschillen bekend, denk hierbij aan de structuur, regels, formaliteit en de bekende ‘pünktlichkeit’. Maar is dat anno 2020 nog wel zo? Gaat Duitsland wel met zijn tijd mee? In dit artikel zetten we een paar do’s & don’ts naast elkaar om u een goed beeld te geven waar de cruciale verschillen liggen. Zodat deze verschillen zich niet ontwikkelen tot grote valkuilen of zelfs dealbreakers.

Nederland vs. Duitsland

Wij Nederlanders zijn over het algemeen erg flexibel, open, persoonlijk en we gaan er vaak vanuit dat het wel goed komt. We zijn professioneel maar wel laagdrempelig. We drinken een kopje koffie met de medewerkers en bespreken het weekend tijdens de lunch. Deze kleine aangeleerde gewoontes staan haaks op de Duitse mentaliteit. Afspraak is afspraak, perfecte voorbereiding is een pré en het is al helemaal niet de bedoeling dat het privéleven wordt besproken, je bent immers op je werk.

Een goede voorbereiding is een must.

Duitsers houden van cijfers en feiten. Nederlanders nemen nog vaak een beslissing op hun gevoel en een eerste indruk. Pitches voor nieuwe ideeën worden met mooie presentaties en persoonlijke anekdotes gevuld om dit effect bij de opdrachtgever te bereiken. Dit is in Duitsland heel anders, natuurlijk moet het idee mooi zijn. Maar het gaat om de onderbouwing, wat houdt het idee precies in, wat is de kern en wat zijn de technische voorwaarden. Duitsers daarnaast ook veel waarde aan keurmerken en diploma’s. 

Het is dus erg belangrijk om altijd goed voorbereid een gesprek in te gaan, neem desnoods een (gediplomeerd) deskundige mee die in kan gaan op de diepere feiten en vragen goed en direct kan beantwoorden. Probeer geen onzekerheid te creëren en wees concreet. Een goed uitgewerkte planning doet dan ook wonderen, laat zien wat u van plan bent en wanneer u resultaten kan laten zien of orders kan leveren.

De kern van uw verhaal

Het is van belang om tijdens een zakelijk treffen het over de onderwerpen te hebben waarom u de afspraak hebt gemaakt. In Nederland gaat een bespreking nog wel samen met een leuke anekdote of een persoonlijke ervaring die u onderweg hebt gehad. Probeer dit eventueel pas na het overleg te doen en voel vooral aan of dit daadwerkelijk gepast is. Probeer eerst tot de kern van de zaken te komen en stel niet teveel persoonlijke vragen aan uw gesprekspartner. Dit kan namelijk nogal verkeerd vallen omdat Duitsers over het algemeen niet veel over hun privéleven vertellen. Draai niet om het onderwerp heen en kom dus snel ter zake.

Hiërarchie boven alles

De Duitsers hebben de hiërarchie zo ongeveer uitgevonden, dit is ook een bekend stereotype voor Nederlanders, maar het is ook echt waar. Besluiten worden zelden door het team genomen, vrijwel altijd vanuit het bestuur of de directie. Dit werkt ook andersom, uw gesprekspartner zal het erg waarderen wanneer hij tegenover een persoon met een gelijkwaardige functie zit, in ieder geval een medewerker die hoger in het bedrijf zit zoals een directeur of manager. Een medewerker sturen met een lage functie kan een dealbreaker zijn.

Sie oder du?

Sie (u) is heilig in Duitsland en het is van belang dat u dit eerst ook aanhoudt. Tenzij u van uw gesprekspartner te horen krijgt dat u hem of haar mag ‘Dutzen’. Duitsers zijn net zoals de hiërarchie enorm van de formaliteiten, het is dus altijd Herr of Frau plus achternaam. Daarnaast zijn titels belangrijk, mocht u zien dat u tegenover een dokter of professor zit, noem deze persoon dan altijd bij hun titel. Met dubbele titels is het nog leuker, dan wordt het bijvoorbeeld Herr Professor Doktor plus achternaam. 

Probeer uw serieusheid ook naar voren te laten komen in uw kledingstijl. De Duitsers kleden zich vaak nogal conservatief tijdens zakelijke besprekingen en hechten waarde aan een stropdas en donkere kleding. Zo draagt een man een net pak en dragen de dames een donker en net mantelpak. Zorg ook goed voor uw nette schoenen, vieze schoenen staan voor respectloosheid, dit geldt eveneens voor uw auto.

Alles op een rijtje

Zoals u kunt zien zijn er toch aardig wat verschillen met onze oosterburen. Het kan wat demotiverend overkomen maar wij hebben gemerkt dat als u de moeite neemt om u aan de Duitse manieren aan te passen, u al een goed streepje voor hebt. Er is een langzame verandering gaande, vooral bij grotere bedrijven. Deze worden langzaamaan laagdrempeliger en staan steeds meer open voor innovatie. Zolang u de bovenstaande ‘regels’ maar op de juiste manier implementeert, kunt u er zeker van zijn dat dit zeer gewaardeerd wordt.

Mocht u over dit onderwerp meer informatie willen hebben of tijdens een persoonlijk gesprek willen kijken naar uw kansen in Duitsland? Of misschien juist kijken naar eventuele verbeterpunten in uw strategie, dan kunt u ons altijd benaderen. We drinken graag een kopje koffie waarbij we u meenemen in de Duitse ondernemingswereld.

WE KOMEN GRAAG MET U IN CONTACT!

Maak hieronder een (gratis) vrijblijvende afspraak

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.