Oftewel, welkom in Duitsland! Het land van de schlagers, de grote automerken en de prachtige natuur. Maar ook het land van de grote economie, de ongekende mogelijkheden voor uitbreidingen en het land waar wij als Nederland het meest naar exporteren.

Het land dat zo dichtbij is, maar wat toch zo anders is dan Nederland. Helaas lopen veel Nederlandse ondernemingen hier tegenaan. Dit is nergens voor nodig, want hierin ligt juist ons specialisme. Wij schrijven communicatieplannen, ontwikkelen creatieve strategieën en vertalen lopende campagnes naar de Duitse markt. Samen kijken we hoe we op de beste en meest effectieve manier uw bedrijf goed kunnen laten slagen in Duitsland.

"Onze economische systemen zijn gebouwd op dezelfde waarden. We moeten er voor waken dat we niet van elkaar vervreemden. We moeten juist nader tot elkaar komen, waar voordelen te halen zijn voor beide kanten."

— Angela Merkel, Bondskanselier

Al sinds jaar en dag is Duitsland de grootste handelspartner van Nederland. Zowel voor export als import. Onze oosterburen zijn daarmee van groot belang voor de Nederlandse economie. In 2018 kwam de totale handel tussen Nederland en Duitsland uit op ruim €191 (geen spatie) miljard. Maak daarom de overstap naar Duitsland om uw bedrijf uit te breiden.

Deze overstap gaat natuurlijk niet zomaar, want Duitsland is een totaal ander land dan Nederland. Het is misschien een van onze buurlanden, maar de cultuur en de werkwijze verschillen soms meer dan u in eerste instantie verwacht. Hierdoor kunt u niet uw bedrijfsplan of marketingcommunicatiemiddelen direct implementeren op de Duitse markt. Dit vergt een juiste en strategische aanpak. Gezamenlijk kijken we naar de match tussen uw bedrijf en de Duitse cultuur. Wij kijken naar de mogelijkheden en spelen daar op de juiste manier op in. Op deze wijze gaan we gezamenlijk constructief en passend aan de slag en stomen we uw bedrijf klaar voor de Duitse markt.

3.41

Trillion Euro BBP

45.900

Koopkracht

1.6%

Economische groei


Om u een beetje kennis te laten maken met het doen en denken van de Duitse ondernemers, hebben we vier onderwerpen voor u op een rijtje gezet. Met deze vier onderwerpen laten we kort zien wat voor de Duitsers belangrijk is, zodat u geen misstap begaat bij de kennismaking met de Duitse markt.

Wilt u meer leren over de Duitse bedrijfscultuur? Neem dan snel contact op.

Ervaar meer

Hiërarchie

In tegenstelling tot Nederland, is Duitsland een zeer hiërarchisch land. In Nederlands spreekt je mensen sneller met ‘je’ of bij de voornaam aan. In Duitsland is dit niet aan de orde. Duitse ondernemers vinden het belangrijk om te spreken met gelijken. Op het moment dat je als bedrijf een gesprek hebt met de directeur, gaan zij ervan uit dat er minimaal een hooggeplaatste manager aanwezig is. Op deze manier word je als bedrijf serieus genomen.


Duitse taal

Duitse ondernemingen doen het liefst zaken met de Duitsers. Dit voelt vertrouwd en is de makkelijkste weg. Maar als u een Duitse onderneming dan toch zo ver hebt en u de kans krijgt om zaken te doen, zorg er dan voor dat u de taal goed beheerst. Met alleen Engels, Nederlands of zeer gebrekkig Duits gaat dat niet lukken. 65% van de Duitse 30-plussers zegt geen, slecht of matig Engels te spreken. De kansen van uw ondernemingen worden dus aanzienlijk vergroot als u in het Duits communiceert.


Pünktlichkeit

Vrijwel iedereen kent de Duitse ‘’Pünktlichkeit’’. Ze worden er zelfs internationaal om geroemd. Duitsers houden zich vaak stipt aan de tijd en dat luistert erg nauw, Als u een afspraak maakt met een Duitse onderneming, gaat dit vrijwel altijd door. Dit gaat vaak ook zo met deadlines. Veel ruimte om dit te verzetten is er niet. In Nederland gaat het anders, hier gaan bedrijven vaak iets losser om met deadlines. Zorg er dus voor dat u goede, haalbare afspraken maakt om teleurstelling te voorkomen.


Feiten en cijfers

De gemiddelde Duitser is gek op feiten en cijfers. Heeft u een grafiek van uw resultaten of beschikt u over certificaten van uw product? Neem dit mee naar de gesprekken met uw Duitse zakenpartner en laat het zien op uw website. Want Duitsers gaan af op feiten en cijfers. Hiermee bevestig je jouw resultaten. In Nederland nemen we vaak beslissingen op gevoel. In Duitsland gaat ratio vaak boven emotie, daarom is het altijd goed om uw feiten en cijfers paraat te hebben.


"Duitsland is de op drie na sterkste economie ter wereld en neemt na China en de VS de derde plaats in op het gebied van export. Kenmerkend voor Duitsland als vestigingsplaats zijn innovatieve en internationaal concurrerende ondernemingen, gekwalificeerde en gemotiveerde werknemers, een internationaal erkend opleidingssysteem, een uitstekend ontwikkelde infrastructuur en topprestaties op het gebied van research en development."

— Duits-Nederlandse Handelskamer

De voordelen van de Quickscan

Vanaf vandaag introduceren we de gratis Quickscan voor Nederlandse ondernemingen die in Duitsland willen ondernemen. Want de mogelijkheden om de stap naar Duitsland te zetten zijn enorm. Kies er voor om uw product over de grens te gaan verkopen of uw bedrijf…

Do’s & don’ts bij zakendoen in Duitsland deel II

Zoals u in deel een van de do’s and don'ts in Duitsland al heeft kunnen lezen, is Duitsland voor vele ondernemers een erg interessant land om naar uit te breiden. Maar hoe daar zaken worden gedaan, is totaal anders dan in Nederland. In deel twee gaan we nog…

De introductie van de nieuwste Ballorig in Hannover

Maak kennis met de best lopende en nieuwste vestiging in Ballorig Hannover. Een van de meest moderne en mooiste vestiging van Ballorig in Duitsland op dit moment. In 2020 staan nog minimaal twee vestigingen gepland in Mönchengladbach en Bielefeld.

We komen graag met u in contact!

Maak hieronder een (gratis) vrijblijvende afspraak

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.