Oftewel, welkom in Duitsland! Het land van de schlagers, de grote automerken en de prachtige natuur. Maar ook het land van de grote economie, de vele mogelijkheden voor uitbreidingen en het land waar wij als Nederland het meeste naar exporteren.

Het land wat zo dichtbij is, maar wat toch zo anders is dan Nederland. En dat is juist iets waar de meeste Nederlandse ondernemingen tegenaan lopen. Maar dat is nergens voor nodig, want hierin ligt juist ons specialisme. Van het schrijven van een communicatieplan, het ontwikkelen van een creatieve strategie of het doorvertalen van lopende campagnes. Samen kijken we hoe we op de beste en meest effectieve manier, uw bedrijf goed kunnen laten slagen in Duitsland.

"Onze economische systemen zijn gebouwd op dezelfde waarden. We moeten er voor waken dat we niet van elkaar vervreemden. We moeten juist nader tot elkaar komen, waar voordelen te halen zijn voor beide zijden."

— Angela Merkel, Bondskanselier

Al sinds jaar en dag is Duitsland, Nederlands grootste handelspartner. Zowel voor export als voor de import. Hierdoor zijn onze oosterburen van groot belang voor de Nederlandse economie. In 2018 kwam de totale handel tussen Nederland en Duitsland uit op ruim € 191 miljard. Duitsland is daarom een interessante stap om uw bedrijf uit te breiden.

Maar dat gaat niet zomaar, want Duitsland is een totaal ander land dan Nederland. Het is misschien een van onze buurlanden, maar de cultuur en werkwijze verschillen soms meer dan u op het eerste gezicht verwacht. Hierdoor kunt u niet uw bedrijfsplan of marketingcommunicatiemiddelen direct implementeren op de Duitse markt. Dit vergt een juiste en strategische aanpak. Dit doen we deels aan de hand van ons TCD-model. Waarbij we gaan kijken naar uw bedrijf en hoe dat op dit moment matcht met de Duitse cultuur. Waar de openingen liggen en hoe we hier op een juiste manier op kunnen inspelen. Op deze wijze kunnen we gezamenlijk constructief en passend aan de slag om uw bedrijf klaar te stomen voor de Duitse markt.

3.41

Trillion Euro BBP

45.900

Koopkracht

1.6%

Economische groei


Om u een beetje kennis te laten maken het doen en denken van de Duitse ondernemers, hebben we vier onderwerpen voor u op een rijtje gezet. Met deze vier onderwerpen laten we kort zien wat voor de Duitsers belangrijk is, zodat u niet een misstap begaat bij de kennismaking met Duitse markt.

Wilt u meer leren over de Duitse bedrijfscultuur? Neem dan snel contact op.

Ervaar meer

Hiërarchie

In tegenstelling tot Nederland, is Duitsland een zeer hiërarchisch land. Waarbij je in Nederland nog snel mensen met ‘je’ of bij de voornaam aanspreekt, is dat in Duitsland niet snel aan de orde. Ook vinden Duitse ondernemers het belangrijk dat ze spreken met gelijkwaardigen. Op het moment dat je als bedrijf een gesprek hebt met de directeur, gaan zij ervan uit dat er minimaal een hoge manager aanwezig is. Op deze manier wordt je als bedrijf serieus genomen.


Duitse taal

De Duitse ondernemingen doen het liefste zaken met Duitsers. Dit voelt vertrouwd en is de makkelijkste weg. Maar als u een Duitse onderneming dan toch zo ver hebt en u de kans krijgt om zaken te doen, zorg er dan voor dat de taal goed wordt beheerst. Met alleen Engels, Nederlands of zeer gebrekkig Duits gaat dat niet lukken. 65% van de Duitse dertigplussers zegt geen, slecht of matig Engels te spreken. De kansen van uw onderneming worden dus aanzienlijk vergroot als u in het Duits communiceert.


Pünktlichkeit

Bij vrijwel iedereen is de Duitse ‘’Pünktlichkeit’’ bekend. Ze worden er zelfs internationaal om geroemd. Duitsers zijn erg van de tijd en dat komt erg nauw. Als u een afspraak maakt met een Duitse onderneming, gaat deze vrijwel altijd door. Dit is dan ook zo met deadlines, daar is meestal niet veel ruimte voor om mee te schuiven. Dat is in Nederland anders, daar gaan bedrijven vaak wat ruimer om met deadlines. Zorg er dus voor dat u goede, haalbare afspraken maakt om teleurstellingen te voorkomen.


Feiten en cijfers

De gemiddelde Duitser is gek op feiten en cijfers. Heeft u ergens een grafiek van of bepaalde certificaten voor uw product? Neem dit dan mee naar gesprekken met uw Duitse zakenpartner en laat het zien op uw website. Want Duitsers gaan af op feiten en cijfers. In Nederland nemen we vaak beslissingen op gevoel, maar in Duitsland is dat een stuk minder. In Duitsland gaat ratio boven emotie, daarom is het altijd goed om uw feiten en cijfers paraat te hebben.


"Duitsland is de op drie na sterkste economie ter wereld en neemt na China en de VS de derde plaats in op het gebied van export. Kenmerkend voor Duitsland als vestigingsplaats zijn innovatieve en internationaal concurrerende ondernemingen, gekwalificeerde en gemotiveerde werknemers, een internationaal erkend opleidingssysteem, een uitstekend ontwikkelde infrastructuur en topprestaties op het gebied van research en development."

— Duits Nederlandse Handelskamer

Do’s & don’ts bij zakendoen in Duitsland deel II

Zoals u in deel een van de do’s and don'ts in Duitsland al heeft kunnen lezen, is Duitsland voor vele ondernemers een erg interessant land om naar uit te breiden. Maar hoe daar zaken worden gedaan, is totaal anders dan in Nederland. In deel twee gaan we nog…

De introductie van de nieuwste Ballorig in Hannover

Maak kennis met de best lopende en nieuwste vestiging in Ballorig Hannover. Een van de meest moderne en mooiste vestiging van Ballorig in Duitsland op dit moment. In 2020 staan nog minimaal twee vestigingen gepland in Mönchengladbach en Bielefeld.

Do’s & don’ts bij zakendoen in Duitsland deel I

Duitsland is voor vele ondernemers een erg interessant land om naar uit te breiden. Maar hoe daar zaken worden gedaan, is totaal anders dan in Nederland. Daarom nemen we u in drie artikelen mee, over wat er allemaal anders is.

We komen graag met u in contact!

Maak hieronder een (gratis) vrijblijvende afspraak

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.